torsdag 14 oktober 2010

Skeddragens förtrollade värld

Halloj!
Har sedan barnsben fiskat med skeddrag och anser att det är ett måste i var mans/kvinnas beteslåda.
Tråkigt nog finns det knappt några handgjorda skedar utan dem som jag har fiskat mest och bäst med är utö och särskilt i färgkoden YP.
Tänkte göra ett försök att tillverka lite egna och exklusiva skedar så att man slipper skämmas när man hänger en sked på tafsen.
Jag gjorde 3st former som jag gillade, sen införskaffade jag mig 1,5mm mässing. jag sågade, klippte och slipade till skedarna till önskad form. Efter det var det dax att göra en form (hona och hane) som jag kan lägga betet i och sedan sätta formen i ett skruvstäd och pressa så att jag får samma skedform på betena varje gång. för att jämna ut betet finhammras det. Sen e det dax för målning och lackning.
kommer även att tillverka lite skruvade och konstiga kroktillbehör till dessa skedar.
Här kommer lite bilder på tillverkningen. slutresultatet kommer upp på bloggen imorn (fre)

Skedarna kommer att ha vikterna 40, 45 samt 80gram (ink krokar)


mall





färdig pressat/hammrat bete





klara för lack



Inga kommentarer: